06.09.2016

Mamo, daj mi wodę!

Woda to podstawowy budulec każdego ciała. Bez wody nie byłoby życia. Niby to wiemy, a jednak jakiś taki trend jest, żeby wciskać tym dzieciom słodzone napoje.. Od najmłodszych lat poić je bombą glukozową w postaci granulowanych herbatek. Co ja piszę, nie lat a miesięcy, bo te herbatki są przeznaczone dla czteromiesięcznego niemowlęcia.. A jest taki prosty sposób, aby dziecko piło wodę. Jaki?


Ano najprostszy na świecie - dawać do picia tylko i wyłącznie wodę. Niemowlakowi! Bo to właśnie w tym wieku wykształci się najlepiej nawyk picia wody.
Przykład?
Martynka. Ma pięć lat. Kiedy była maleńkim niemowlakiem i zaczęliśmy rozszerzać jej dietę, miałam cały zapas soczków i herbatek granulowanych.. Więc dawaliśmy jej: soczki, herbatki na zmianę. A ona to bardzo chętnie wypijała, do dna. Nadeszło lato, jej pierwsze lato. I wtedy się zreflektowałam.. Że przecież ona nie potrzebuje tych wszystkich słodkich ulepków, soków też nie bo przecież je wystarczającą ilość owoców. Wyrzuciliśmy granulat z glukozy. Dostała wodę w butelce. Raz, drugi, trzeci - pociągnęła łyk i wypluła. Ale piła wtedy mleko modyfikowane - więc generalnie nie było potrzeby dopajania, zwłaszcza że te pierwsze potrawy to takie wodniste papki. Nie chciała pić wody, którą skrupulatnie, kilka razy dziennie jej dawałam. Nie pamiętam, kiedy nastąpił przełom i zaakceptowała wodę. Od tamtego jednak czasu nie akceptuje do picia nic innego. Woda to dla niej codzienność.


Oliwia ma prawie 10 miesięcy. Do 7 miesiąca życia nie piła nic poza mlekiem - bo z nią już tego błędu nie popełniłam i nie wlewałam w nią soków czy herbatek każdego dnia. Nie piła, ja jej dawałam, ona nadal nie piła. Aż nagle - bum! Pewnego dnia wypiła pół butelki wody. Drugiego całą. I od tamtego czasu tak jest codziennie. Pije bardzo dużo wody!


Wniosek z tego taki - chcesz nauczyć dziecko pić wodę, zacznij tą naukę od pierwszych miesięcy jego życia i nie poddawaj się, gdy spotkasz się z odmową. Codziennie podawana woda, nawet gdy wzięty jest z niej tylko łyk, oswaja dziecko ze swoim smakiem. A to sprawia, że nadejdzie taki dzień, że wodę do picia zaakceptuje. Im wcześniej, tym lepiej.



0 komentarze:

Prześlij komentarz